Dansk Mølledag

Dansk Mølledag  holdes altid den tredie søndag i juni måned - i 2016 søndag den 19. juni

Tak til de over 100 vand- og vindmøller som hldt åbent og lukkede døre og porte op for publikum.

Målet med Dansk Mølledag er at skabe opmærksomhed om vore gamle vand- og vindmøller for derigennem at øge forståelsen for bevarelsen af denne del af vor kulturarv.

Flere andre europæiske lande - Holland, Tyskland, Belgien, Sverige m.fl. fejrer også national mølledag på bestemte dage hvert år. Vi er således med i en kulturel fejring af alle de gamle møller i hele Europa. Ca. 100 danske møller deltager, og vi forventer, at der vil være over 50 arbejdende vand- og vindmøller, der producerer mel og el, såfremt vejret tillader det.

Mange deltagende møller har aktiviteter for børn og voksne. Melsalg og snobrødsbagning, folkedans, musik og kulturhistorie med udstillinger ude og inde. Møllelaugenes frivillige hjælpere vil fortælle og demonstrere møllerne i funktion.

På Møllepuljen og Dansk Møllerforenings hjemmesider kan man hurtigt finde de møller, der er nærmest den egn eller det område, hvor man bor. På begge hjemmesider kan du bl.a. finde uddybende information om mølleriets historie i Danmark, kort over de deltagende møller, fotos m.m.

www.danskmølledag.dk

Folder Dansk Mølledag 2015