Julerier i Segalt Mølle

KUNSTHÅNDVÆRK, MALERIER

OG MASSER AF JULERIER

I SEGALT MØLLE

I weekenderne 20. / 21. - 27. / 28. november - 4. / 5. december 2010 kan publikum

igen få lejlighed til at komme ind og se hele Segalt Mølle i Løgten fra kl. 10.00 til 17.00.

I den anledning er der pyntet op til jul i hele møllen og forskellige kunsthåndværkere udstiller deres arbejder.

Lene Kaas, der bor og arbejder i Segalt Mølle udstiller et bredt spekter af sine keramiske arbejder.

Billedkunstnerne Henriette Kaiser - Skødstrup, Ulla Bloch - Risskov og Vibeke Barter - Risskov udstiller malerier i hele møllen.

Jasmin Kiær - Ebeltoft har sammensat fantastiske og fantasifulde collage billede og kort

Zanne Kaas - Eskerod kommer med smykker og håndlavede julekort.

Lene Jønsson - Feldballe har været i gang med lim og lak og lavet smukke ting i serviet dekopage. Desuden har hun lavet julekort og dekorationer til bord og dør.

Ruth Bertelsen - Hinnerup udstiller glaskunst og håndmalet porcelæn.

Vi sælger også smykker i Murano glas - nisser - pyntegrønt - kogler - julepynt i alle afskygninger og meget, meget mere. Masser af ideer til kalendergaver og julegaver.

Der bliver en masse at kigge på, og blive inspireret af. Man kan sætte sig med en kop kaffe, te eller gløgg, og nyde den hyggelige atmosfære der er i den gamle mølle. Der bliver også rig lejlighed

til at nyde den flotte udsigt hele kompasset rundt fra "svikstillingen". (Vi be´r til vejrguderne om klart vejr.)

Kom og se den nyrestaurede mølle.

D. 5. dec. vil Peder Toft de Courcy, der har stået for restaureringen være til stede og svare på eventuelle spørgsmål om forløbet med restaureringen. De andre dage vil Ejvind Thomsen være villig til at besvare evt. spørgsmål.

Entre 20 kr. Børn under 12 år gratis.

Beløbet går til forening Segalt Mølles Venner, som er en støtteforening til fordel for den gamle mølle. Kontingent er 100 kr. årligt men så er der også gratis entre til alle offentlige arrangementer i møllen og man er med til at bevare den særprægede gamle mølle.

Man bliver medlem ved at indbetale beløbet i Danske Bank på konto: 3639 3639101207

Segalt Mølle som i dag er Danmarks eneste 6-vingede mølle og en af

Nordeuropas største, blev oprindeligt opført med 4 vinger i 1854, men da

naboens store træer tog vinden fra møllen, og han ikke ville fælde dem,

byggede mølle ejeren i 1893 møllen højere og satte 6 vinger på.

Møllen er i dag privat bolig for keramiker Lene Kaas og Ejvind Thomsen.

I en del af møllen har Lene Kaas indrettet keramikværksted og butik.

Her er der stor aktivitet og keramikken er blevet kernen i møllens produktion.

Møllen blev fredet i 1981, men 2004 år ophævede Kulturarvsstyrelsen fredningen. Møllen er nu under Århus Kommune og erklæret bevaringsværdig.

Første etape af restaureringen af Segalt Mølle er færdig. Skibsbygger Peder Toft de Courcy, Lyngby på Djursland har sammen med sine navere og skibsbygger Ulf Nilsson færdiggjort arbejdet med restaureringen af møllehat, vinger, vindrose og konge. Nu sidder der 6 splinternye vinger på møllen. Kongen (kuglen på toppen) er ligeledes ny og spånene på hatten er nu lavet af egetræ som kan holde de næste 50/70 år. Den gamle vindrose, der blev pillet ned efter at den løb løbsk i orkanen i 2003, er blevet istandsat og sat op igen, så vi kan vist godt sige at Segalt Mølle maler helt fantastisk igen.

Anden etape af restaureringen bliver at få nye spån på kroppen. Desværre har der ingen støtte været at hente til dette projekt, fra de fonde vi har søgt, så vi får brug for af Segalt Mølles Venners støtte til at få samlet den knap halve mill. ind som dette kommer til at koste.

For at støtte Segalt Mølle bager Guldbageren i Løgten og Hornslet Segalt Mølle Rugbrød og for hvert brød der sælges går der 5 Kr. til Segalt Mølle.

AH vine i Løgten sælger i samarbejde med foreningen Segalt Mølle Vin. Her går 17 kr. til foreningen hver gang der sælges en flaske vin. Den fås både i rød- og hvidvin og koster 66 kr.

Tak til alle dem der har bakket op om restaureringen. Uden jer var vi ikke nået så langt.

Segalt Mølle - Grenåvej 793 - Løgten - 8541 Skødstrup -Tlf.: 86 99 33 51