Årsmødet 2017 i Nordjylland

Af: Per Gliese

I dagene fra den 9 til 11 juni 2017, afholder Dansk Møllerforening det årlige årsmøde, denne gang i det Nordjyske.

Vores base bliver Hotel Søparken, i byen Åbybro, nordvest for Ålborg, tæt på omfartsvejen og med TV2 Nord, som nærmeste nabo.

Der bliver indkvartering på hotellet fra kl.16.00 fredag den 9. juni. Herefter spisning, generalforsamling og hyggelig samvær, ifølge programmet.

Lørdag:

Mølleturen:                                                                                                                                                                                                                                              Efter en velfortjent søvn og lækker morgenmad, starter vi kl. 09.00 på en nostalgisk mølletur, i områder både nord og syd for Ålborg. Vi er blevet lovet guidning på turen af Lise Andersen, fra Hadsund. Så denne del af turen skulle være i gode hænder, da Lise Andersen jo er meget lokalkendt, på disse kanter.

Vodskov Mølle

Den meget lille mølle i byen Vodskov, er første stop på ruten. Efter ca. en halv times kørsel fra hotellet toner møllen frem mellem huse og forretninger midt i byen.                                                                             Vodskov Mølle er en hollandsk mølle, og dens historie begynder i 1882, da møller Jørgen Andersen byggede en mølle her på stedet. Den eksisterede indtil 1910, hvor den brændte efter et lynnedslag. Møllen, der står her i dag, blev flyttet hertil fra Flamsted - den er oprindeligt bygget i 1889.

Undermøllen er opført i mursten, og resten er lavet af træ. Overmøllen er ottekantet og beklædt med lærkespåner. Hatten er løgformet og ligeledes beklædt med lærkespåner. Møllen har vinger til sejl, og vingefanget er 24 alen (ca. 15,50 meter).

Vingerne kan krøjes op mod vinden ved hjælp af et kædetræk, der er monteret på svansen.

Møllen gennemgik en omfattende renovering i årene 1996 - 2002, og fremstår i dag særdeles velholdt.

Der er bevaret usædvanligt meget inventar - bl.a. kværne, grynsorterer, tromlesigte, havrevalse m.m.

Møllen er en selvejende institution, og foreningen, Vodskov Mølles Venner samarbejder med bestyrelsen for Den Selvejende Institution Vodskov Mølle for, at møllen forbliver i god stand.

Næste stop bliver det flotte mølleanlæg i Dorf, hvor der både findes vand og vindmølle.

Dorf Møllegård

Den fredede Dorf Møllegård er en af de få bevarede møllegårde i landet, som både har et gårdanlæg og en fungerende vind – og vandmølle. Her kan vi opleve livet på en smuk møllegård i naturskønne omgivelser, hvor den samme slægt har levet som møllere og bønder i århundreder.

Dorf Møllegård består af vandmølle, vindmølle, stuehus og udlænger med udstillinger om både møllegården og om jagt og skovbrug. Det fredede mølleanlæg ligger naturskønt ved Storskoven tæt på Dronninglund.                                                                                                                                                                Den ældste bygning er vandmøllen, som har rødder tilbage til 1600-tallet, hvor den var fæstemølle under Hundslund (det senere Dronninglund Slot). Vandmøllen blev senere købt til selveje af mølleren i 1833, og det gik godt på møllegården, som både drev mølleri og landbrug. Derfor fik gården senere et stort stuehus, udlænger og en vindmølle i 1887 som hjælpemølle til vandmøllen. Møllerejer Jens Jensen (1873-1951) var en dygtig landmand og møller og var desuden en indflydelsesrig mand i lokalområdet. Han opførte det nuværende imponerende stuehus. Møllerne og stuehuset fortæller om slægtens liv og deres erhverv som møllere og bønder gennem århundreder.

Vandmøllen:

Dorf vandmølle er en af de få bevarede og stadig fungerende vandmøller i området. Den har rødder tilbage til 1664. Møllen havde dengang overfaldshjul, og det var forholdsvis nyt i Danmark på det tidspunkt. Jens Christensen købte møllen af slottet i 1833, og hans slægt ejede møllen indtil 1996, hvor den blev museum.                                                                                                                                                                                                                                          I 1922 udskiftede den nye mølleejer Jens Jensen møllens vandhjul med en turbine. Det gjorde man i mange vandmøller for at effektivisere dem, for de var på det tidspunkt generelt truede af bl.a. store handelsmøller og små husstandsmøller hos private. Dorf vandmølle havde kunder indtil omkring 1959. Turbinen drev også en dynamo til et jævnstrømsanlæg, og vandmøllen leverede strøm til møllegårdens stuehus indtil 1995.

Vindmøllen:

Dorf vindmølle er opført i 1887, og opført som hjælpemølle til vandmøllen, for når det fryser eller er tørke, kan en vandmølle ikke bruges. Så var det godt også at have en vindmølle.

Vindmøllen er en hollandsk vindmølle, og den mølletype kom til Danmark i løbet af 1700-tallet. Møllen her havde også en stubmølle, som forgænger. Vindmøller var gået af brug, da 2. verdenskrig kom, men krigen gav igen vind i sejlene for Dorf vindmølle. Den blev foreløbigt brugt sidste gang i 1952, men den bruges igen i dag som museumsvindmølle og maler stadig mel. Møllen fik nye vinger i 2012, efter de blev ødelagt under stormen i 2009.

Efter rundvisning indtager vi en velfortjent frokost i mølleanlæggets cafe.

Nu kører bussen sydover, mod Ålborg Øst, hvor vi skal besøge vindmøllen i Øster Sundby.

Øster Sundby Mølle

Øster Sundby Mølle ligger i landsbyen Øster Sundby, der nu er bygget sammen med og er en del af Aalborg kommune. Den hollandske mølle er opført i 1910 i landsbyen Øster Sundby, og er næste stop på turen.                                                                                                                                                             Den første vindmølle i Øster Sundby blev bygget i 1890, men brændte ned i 1907. Ejeren købte da en brugt vindmølle. Den var bygget som andelsmølle i Ravnstrup i 1904, men blev lukket allerede tre år efter pga. konkurrencen fra nabomøller.

Møllebygger Anthon Pedersen flyttede møllen fra Ravnstrup til Øster Sundby, hvor den blev placeret på toppen af en lagerbygning. Denne bygning er bygget ind i en skråning, så set fra vejen er møllen en gallerihollænder, men set bagfra er det en jordhollænder på toppen af en bakke.

Møllen har fjedersejl, som blev moderne i Danmark i 1920'erne. Det er vinger med klapper, der reguleres af nogle lange fjedre på bagsiden af vingen. Øster Sundby Mølle er den eneste mølle, der har beholdt disse sejl siden 20'erne. På Bornholm har en stubmølle fået rekonstrueret sine fjedersejl, men den stod i mange år med kludesejl. Øster Sundby Mølle har været i drift indtil 1967. Møllen tilhører Aalborg Kommune.

Møllen er funktionsdygtig og maler ved særlige lejligheder, og hvis vinden er med os, sætter møllepasser Henrik Jensen, møllen i gang ved vores besøg.                                                                                                                                     Samtidig rummer møllens sidebygninger, en unik samling som kaldes for ”Mekanisk Nostalgi”. Her findes en kæmpe samling af alt hvad man kan tillade sig at kalde ”Nostalgi”. Et autentisk skomagerværksted, samlet af tre samlinger, trykkerimaskiner, lamper, gamle radioer, motorer, veteranbiler m.m. Museet åbnede i foråret 2012.

Næste besøg som bliver dagens sidste, er lidt ud over det sædvanlige. En industrivirksomhed, drevet ved vandkraft.

Museet Godthaab Hammerværk

Museet Godthaab Hammerværk er et sjældent eksempel på en tidlige dansk industrivirksomhed. Familien Zinck drev virksomhed her i 5 generationer fra 1858 til 1985 og fremstillede værktøj og redskaber til landbrug og husholdninger.                                                                                                      Produkterne er stadig på markedet, nu blot som en del af Fiskars sortiment. De fredede bygninger rummer det originale værksted med restaurerede maskiner, som alle var drevet af vandkraft fra starten og helt frem til vor tid.

En udstilling viser en stor del af redskaber og værktøjer, som er fremstillet siden starten i den gamle smedje og frem til vore dage. Den store vandturbine og maskinerne startes ved vores besøg og vi får en stor og meget interessant rundvisning på stedet. Museet driver også en lille cafe, hvor der serveres kaffe og kage for os, under opholdet.

Nu sætter bussen så kursen mod hotellet, efter en indholdsrig dag blandt spændende møller og møllefolk. Vi forventer at være på hotellet ca. kl. 18.00, så der er tid til et hvil og omklædning til festaftenen i hotellets restaurant kl. 19.30.

Søndag:

Vi har lavet aftale med Lise Andersen, om besøg på Møllehistorisk Samling i Hadsund.

Tilbuddet er til dem der har tid og lyst om søndagen. Og der køres dertil i egne biler.

Der er åben fra kl. 12.00 til 16.00 og entreen er 40.00 kr. Samtidig har vi fået lovning på at Havnø Mølle, også bliver åben for os, denne søndag. (I vil få flere detaljerede oplysninger under årsmødet, ang. dette besøg)

Adresser:                                                                                                                                                                                                        Hadsund Egnssamling og Møllehistorisk Samling                                                                                                              Rosendals Allé 8, 9560 Hadsund

Havnø Mølle

Havnøvej 40, 9560 Hadsund

Så kære møllevenner og møllelaug landet over, sæt allerede nu kryds i kalenderen, og tilmeld jer til dette spændende årsmøde, og støt hermed Dansk Møllerforening. Det er vigtigt med opbakning til vores arrangementer, for at vi kan fortsætte i fremtiden og bevare vores gamle vand og vindmøller. Stemningen er også altid i top til disse årsmøder, hvor i kan dele ud af både positive og negative erfaringer i pasning af netop jeres mølle. Samtidig er det lærerigt at besøge andre møller og lære om deres måder at formidle og passe de skønne gamle møller.

Så jeg vil slutte med!!! – vel mødt – vi ses!

PS: Ret til ændringer forbeholdes

Priser, tilmelding og betaling.

Vi håber på rigtig mange deltagere ved dette enestående arrangement, der jo kan betegnes som en miniferie i det nordjyske, med fuld forplejning.

Hele arrangementet koster kun. Kr. 1.900,- pr. person i dobb. værelse. Tillæg for enkeltværelse er kr. 300,-.                                                                                                                                                                                  En deltagelse i lørdagens mølletur, festmenuen om aftenen, og en overnatning, koster. Kr. 1.350,-. Tillæg for enkeltværelse Kr. 150,-.                                                                                                                                Vil man kun deltage i mølleturen og festmenuen om aftenen, koster det kr. 850,-.

Har man specielle ønsker omkring maden, eller værelset, skal dette blot meldes ved tilmeldingen.

Hotellet har handicapvenlige værelser og laver specielle retter, hvis man er vegetar, har glutenallergi eller har andre behov.

Man tilmelder sig ved at kontakte foreningens kasserer på mail : louisevej5@mail.dk, eller på tlf. 30275847. (Bedst efter kl. 18)

Frist for tilmelding er 1. maj 2017. Betaling senest d. 15. maj 2017 på foreningens konto i Sydbank: 6845 1779505.

Man kan også ved henvendelse til kassereren få tilsendt faktura og indbetalingskort.

Hvis der er deltagere der ønsker fælleskørsel, eller at blive afhentet på Aalborg Banegård, kan dette arrangeres. Det skal blot meddeles ved tilmelding. Så finder vi en løsning.

Adresse:

Hotel Søparken, Søparken 1, 9440 Aabybro.

Se mere om hotellet på www. soparken.dk